בית בהפתעה: תעודת זכאות למשכנתא במחיר למשתכן

בית בהפתעה: תעודת זכאות למשכנתא במחיר למשתכן

במסגרת תכנית המחיר למשתכן, ישנם אשר זכאים להלוואה בתנאים מועדפים כדי לרכוש דירה. מהם הקריטריונים להלוואה? כמה אזרחים ניצלו את תכנית המחיר למשתכן? איך התכנית שינתה את פני הנדל"ן בישראל? ומה צריך בשביל להגיש בקשה לזכאות? הכול במאמר שלפניכם
תעודת זכאות בתכנית המחיר למשתכן

5 שנים עברו מאז יצאה לדרך תכנית המחיר למשתכן בישראל שנועדה להוריד את מחירי הדיור ולהציע דירות מוזלות לציבור. התכנית שנמצאת כרגע בשלבי מעבר (ליצמן מתכנן פורמט חדש), מעניקה לאלו שטרחו להגיש בקשה לאישור זכאות משכנתא וכעת מחזיקים בתעודת זכאות למשכנתא – הלוואת משכנתא בתנאים מועדפים, משכנתא באחוזי מימון גבוהים או בהנחה מיוחדת של 15%-35% ממחיר הדיור בשוק.

תכנית המחיר למשתכן מעודדת יזמים לרכוש קרקעות במחיר נמוך לבניית דירות עבור הזכאים. באותה נשימה, היא מעודדת רבים מן האזרחים להגיש בקשה לאישור זכאות משכנתא במחיר למשתכן. אולם האזרחים הזכאים לה צריכים לעמוד בקריטריונים שונים (עליהם נפרט בהמשך). וכמובן, להירשם להגרלה שעורך משרד הבינוי והשיכון.  

למי מאושר להגיש בקשה לאישור זכאות משכנתא?

ראשית נציין כי הרפורמה במשכנתאות לא חוללה שינוי הנוגע לזכאים להלוואת משכנתא במסגרת מחיר למשתכן. שנית, נספר כי הזכאים בתכנית הם אזרחים מקבוצות אוכלוסייה שונות: חסרי דירה, בני מקום, משפרי דיור, זוגות נשואים, רווקים מעל גיל 35, רווקים מעל גיל 21 עם ילד ובעלי מוגבלות בגילאי 21 ומעלה (את התקנון והתנאים המלאים תמצאו באתר 'משרד הבינוי והשיכון').

נכון להיום, ישנם 130 אלף משקי בית בישראל שמחזיקים בתעודת זכאות למשכנתא. מהי כמות הדירות המוקצבות במחיר למשתכן? נכון להיום, היא עומדת על 66 אלף דירות. עוד נכון להיום, 40 אלף אזרחים חתמו על חוזה לרכישת דירה במסגרת תכנית מחיר למשתכן. אז כן יש שעושים את הצעד כדי להגיש בקשה לאישור זכאות משכנתא. אבל הצעד הזה לא מסתיים על הקרקע עבור כולם, יש שתלויים באוויר, ממתינים ליום המיוחל.

הלוואת משכנתא בתנאים מועדפים

גובה ההלוואה במסגרת תכנית המחיר למשתכן נקבע לפי קריטריונים מוגדרים: שנות נישואין, מספר ילדים, שירות צבאי/לאומי, עולים חדשים, נכות, אזורי עדיפות לאומות ועוד. תעודת הזכאות למשכנתא מקנה הלוואות קבועות צמודות למדד בריביות של 0.5% פחות מהריבית הממוצעת של הבנקים, ולא יותר מ-3%. 

לטווח הארוך זוהי משכנתא אופטימלית, התגשמות חלומנו בבניית תמהיל משכנתא לתקופה ארוכה. לעומת זאת, הלוואה לטווח קצר יחסית היא פחות אטרקטיבית ( אך עדיין יתכן ונשתמש בה – נפרט בהמשך).

מהם היתרונות בהלוואה?

  • ההלוואה לא נכללת בחישוב הקצאת ההון של הבנקים.
  • ניתן להגיע לאחוזי מימון גבוהים.
  • ריביות אטרקטיביות לטווח הארוך.
  • ניתן לפרוע את ההלוואה ללא עמלות ובכל זמן.

איך משיגים תעודת זכאות למשכנתא ?

את תעודת הזכאות תוכלו להשיג דרך פנייה לחברת 'עמידר', 'מילגם' או 'מגער'. אתם לא חייבים להגיע לשם פיזית, תוכלו לעשות זאת גם דרך האינטרנט. כך או כך, ראשית עליכם להעביר לבנק את המסמכים הבאים:

  • צילומי ת.ז + ספח
  • אישור שירות צבאי / שירות לאומי
  • צילומי ת.ז + ספח של כל האחים והאחיות
  • יתכן והבנק ידרוש מסמכים נוספים כמו: תעודת נישואין, תעודת עליה ועוד

בעשור האחרון קרו שני דברים מרכזיים. הראשון – בנק ישראל הגביל את המימון על הדירה עד 75% ממחירה לזוגות צעירים שזו דירתם הראשונה ולמשפרי דיור, וב-50% למשקיעים. הדבר השני הוא מחירי הדירות שנסקו בעשור האחרון ועלו ביותר מ-100%. כלומר, חלק עיקרי משווי הדירה מורכב כיום מהון עצמי – הפוך לחלוטין מהמצב בתחילת שנות ה-2000. 

זכאות למשכנתא במחיר למשתכן: לא תגישו, לא תדעו

על שנת 2020 לא צריך להרחיב. כולנו עדים לכל המתרחש בכל הסקטורים במשק. אבל כן חשוב לשים דגש על אירועים בולטים שהתרחשו בעשור האחרון וכעת משפיעים על הכיס שלנו: אם לא די בכך שבנק ישראל הטיל חסם על מימון דירה ראשונה לזוגות צעירים ולמשפרי דיור (עד 75% מימון), גם מצוקת הדיור עדיין לא נשמעה. ולא רק שלא נשמעה, היא גם הוחמרה: משנת 2010 מחירי הדיור הכפילו את עצמם. ועם הנתון הזה בראש, כדאי לשים לידו גם בדיקת זכאות למשכנתא במחיר למשתכן

והנה קצת חדשות טובות: מחירי הדירות החדשות ירדו מאז אוקטובר 2019 בשיעור מצטבר של 6%. פרויקטים של תמ"א ופינוי-בינוי בישראל מכינים דירות חדשות גם עבור המחזיקים בתעודת זכאות למשכנתא במחיר למשתכן.

אז כן, התוכנית לא תחזיק עוד זמן רב לפי הדיווחים האחרונים בתקשורת. נכון לעכשיו, השעון מתקתק, וליצמן כבר עומד לזרוק את התוכנית הזו של כחלון מחלון הבינוי והשיכון. לכן, אקורד הסיום שלנו יהיה כזה: אם יש באפשרותכם לעשות זאת ואתם עומדים בקריטריונים – הגישו בקשה לתעודת זכאות למשכנתא. מי יודע? אולי תוכלו לרכוש דירה במחיר מוזל. השאירו את הפרטים למטה ונדאג לחזור אליכם עם כל המידע שאתם זקוקים לו.

נשמח לסייע לכם להרוויח הרבה יותר

השאירו פרטים ונציגינו יחזרו בהקדם

אודות המחבר

Picture of עדן מימון

עדן מימון

בעל רישיון פנסיוני ויועץ משכנתאות
מייסד מגזין FinTech.