העתיד ירוק מתמיד: זה הזמן להשקיע באנרגיה ירוקה

העתיד ירוק מתמיד: זה הזמן להשקיע באנרגיה ירוקה

בתור חלק מהמין האנושי עלייתה של תעשיית האנרגיה הירוקה (קלינטק) היא טובה מאוד עבורנו. בתור משקיעים - היא לא פחות ממדהימה עבורנו. רוצים להשקיע באנרגיה ירוקה? כך תעשו זאת
חברת ביטוח

תעשיית האנרגיה הירוקה היא מהמתבקשות ביותר עבור עתיד האנושות. ולנו, כאזרחי הכדור העגול והגדול שמסתובב לו כבר מיליוני שנים, אין ברירה אלא לפתח ולהשקיע בתעשייה הזו. וכך קורה, תעשיית האנרגיה הירוקה, האנרגיה המתחדשת, האנרגיה הנקייה או כל שם אחר ומגניב שניתן לזה – מתפתחת בקצב מסחרר בשנים האחרונות. והיא גם תמשיך להתפתח בשנים הבאות. אפילו בקצב גבוה יותר מבעבר.

תעשיית האנרגיה הירוקה

תעשיית האנרגיה הירוקה שלחה את זרועותיה הארוכות והירוקות שלה כמעט לכל מדינה בעולם המערבי. מה הוביל לשינוי התודעתי בקרב אומות העולם? אולי המאמצים של האקטיביסטים הירוקים, אולי אל גור המועמד הדמוקרטי לנשיאות שפמפם את הנושא בכל פלטפורמה אפשרית, אולי בשל הסכם ועידת פריז של האו"ם (עליו חתומות 195 מדינות המתחייבות למעבר לאנרגיה ירוקה), ואולי היו אלה המילים הקשות של גרטה טונברי בת ה-16 שהרימו את קרנה של האנרגיה הירוקה בקרב מדינות – כך או כך, בשלו כל התנאים עבור שגשוגה של התעשייה, כשאפילו הקורונה נתנה יד והשפעתם של סגרים חובקי עולם שינו לטובה את מדדי איכות וזיהום האוויר במקומות רבים.

בתור חלק מהמין האנושי, וגם בתור צרכני חשמל, עלייתה של תעשיית האנרגיה הירוקה מביאה איתה אך ורק בשורות טובות. אבל בתור משקיעים – היא מביאה בשורות מצוינות.

השקעות באנרגיה ירוקה: המספרים מספרים  

לצד הנסיקה בהשקעות בסטארט-אפים מתעשיית הפינטק (טכנולוגיה פיננסית), נסיקה גבוהה יותר מורגשת גם בגזרת ההשקעות בקלינטק (שמה הפורמלי של תעשיית האנרגיה הנקייה). איך בכלל להשקיע בתעשיית האנרגיה הירוקה? האם כדאי להשקיע באנרגיה ירוקה בתקופת הקורונה האקסצנטרית של ימינו? ראשית, בואו נתחיל עם המספרים שמציגה התעשייה.

בין השנים 2004-2009 סך ההשקעות בתחום האנרגיה הירוקה הסתכם בכ-100 מיליארד דולר. בשנת 2010, עת השקת תוכנית "הגרין-דיל" של הנשיא האמריקני אובאמה, ההשקעות בתחום הכפילו את סכומן. בשנת 2019 לא פחות מ-60 מיליארד דולר התווספו להשקעה באנרגיה ירוקה. ואז הגיעה שנת 2020 הלא צפויה בהווייתה והביאה לירידה מסוימת בהשקעות, אך זו שינתה את מסלולה ועלתה בחזרה לקראת סוף השנה האחרונה.  

מגמת ההשקעות באנרגיה ירוקה רק ממשיכה לצבור תאוצה, וגם היא בדיוק כמו התעשייה שמקבלת את כספה איננה מתכוונת לעצור. הודות לשיפורים טכנולוגיים האנרגיה הירוקה היא כיום נגישה יותר, זמינה יותר, זולה יותר, ונמצאת בתקופה הטובה ביותר שלה. הקורונה הארורה לא הצליחה לסגור את ברז ההשקעות בחברות קלינטק בישראל ובשאר העולם, והרושם הנוצר הוא שהתעשייה הזאת תמשיך למשוך אליה משקיעים כמו שדני אבדיה מושך את הקהל הישראלי ל-נ.ב.א.

אלו שכבר התנסו בהשקעות קלינטק במהלך העשור הקודם, נהנו ב-5 השנים האחרונות מזינוק מדהים בהיקף התשואות השנתיות הממוצעות, אפילו ביחס למדדים המרכזיים. כעת, הגיע תורכם. ואנחנו כאן כדי לעדכן אתכם איך תוכלו להרוויח מהשקעות באנרגיה ירוקה.

אז איך להשקיע באנרגיה ירוקה?

השקעות באנרגיה ירוקה יכולות להתפזר על מספר תחומים; החל מהשקעה בחברות המייצרות טורבינות רוח, דרך השקעה בחברות ביו-דיזל, אנרגיה גיאותרמית ואנרגיה גרעינית, ועד תאי דלק, מתקני אגירת אנרגיה, חברות לטיהור מים, חברות לבקרת זיהומים סביבתיים, וכמובן, השקעות באנרגיה סולארית – סקטור ההשקעות החביב ביותר על ציבור המשקיעים בישראל. נתון לא ממש מפתיע בהתחשב בכך שאנו חיים במדינה שטופת שמש חמימה שנופלת על הפאנלים הסולאריים שמוקמים להם מדי יום ביומו ברחבי הארץ.

השקעה בחברות קלינטק – פאסיבי או אקטיבי?

בואו ונבהיר משהו קטן: כשאנו מדברים על השקעה באנרגיה ירוקה, אנו מתכוונים לצורת השקעה פאסיבית. זאת אומרת דרך תעודות סל, קרנות מחקות מדדים, ואופציות על חוזים. חשוב לציין זאת, מפני שלהשקיע ישירות בסטארט-אפ אשר מפתח פתרונות טכנולוגיים לאנרגיה ירוקה – זוהי צורת השקעה קצת יותר מסוכנת לכסף שלכם. לא אמרנו השקעה שלא יכולה להיות רווחית, אך כן אמרנו השקעה יותר מסוכנת.

היתרון הגדול של השקעה פאסיבית באנרגיה ירוקה נעוץ בכך שאתם נחשפים למנעד רחב יותר של חברות הפועלות בתעשייה. החיסרון, מנגד, טמון בכך שכאשר שווי המניות של חברת קלין-טק מסוימת ממריא לו כלפיי מעלה – במדד הסל השווי עדיין נשאר צמוד לקרקע. וכך יוצא שאלו אשר משקיעים בצורה אקטיבית במניות ירוקות מרוויחים את הנתח הגדול בעוד המשקיעים הפאסיביים מרוויחים בקטן יותר.

השקעה בתעודות סל של אנרגיה ירוקה

כעת נפרט לכם על חלק מתעודות סל של אנרגיה ירוקה אשר נחשבות לרווחיות ובטוחות. ושלא תטעו, ישנן תעודות סל רבות שעוקבות אחר מדדי האנרגיה הירוקה. בבורסה בארה"ב למשל, יש את שתי קרנות הסל הגדולות של התעשייה, אלה הן TAN ו-ICLN. נספר לכם שבשנה החולפת השתיים הללו רשמו תשואות כוללות בשיעור שעולה על 100% אצל כל אחת מתעודות הסל. מי שהשקיע, הרוויח בגדולץ

בבורסה הישראלית שלנו נמצא את קסם תעודות סל – Cleantech ETF המחקה מדד העוקב אחר חברות שעוסקות בפיתוח טכנולוגיה לאנרגיה נקייה. לא נשכח לומר לכם על דמי הניהול (אף פעם אל תשכחו לשים לב לדמי הניהול), ובקרן הזו דמי הניהול הינם בשיעור של 1%. כמו כן, ישנה גם קרן קסם – Indxx Climate Change Solutions שבה דמי הניהול הם בגובה 0.5% בלבד.

מניות חברות אנרגיה ירוקה בישראל

אמנם אמרנו שתעודות סל הן הדרך הבטוחה יותר וכדאי להידבק להשקעות פאסיביות בתחום, יחד עם זאת, לא נפסול לחלוטין את אופציית המניות הירוקות עבור המשקיעים היותר הרפתקניים. רודפי הריגושים בינינו שאוהבים את הפרפרים בבטן בציפייה למסכים הירוקים של הבורסה.

אז בגזרת המניות הירוקות בישראל, העומדת בראש זוהי המניה של חברת 'אנרג'יקס'. היא המוכרת ביותר בארץ והיא גם סוחפת אחריה את מרבית המשקיעים הישראלים נכון לימים אלו. ישנה גם מניית 'אנלייט', אחת מבין החברות הגדולות שבתעשייה. 'אנלייט' היא חברה יזמית העוסקת בפיתוח פרויקטים להפקת חשמל מאנרגיה סולארית ומאנרגיית רוח, והחל מתחילת שנת 2020 מניית 'אנלייט' זינקה בשיעור של-50% בשוויה שכיום עומד על -5 מיליארד ₪. גם היא צריכה להסתובב במחשבותיכם כשאתם רוצים להשקיע באנרגיה ירוקה.  

ישנן שתי מניות ישראליות המוחזקות בקרנות האמריקאיות שהוזכרו קודם לכן, מניות שנהנו מעלייה חדה בתזרים הכספים שלהן –  סולאראדג' (SEDG) חברת האנרגיה הסולארית, ואורמת (ORA) חברת האנרגיה הגיאותרמית. גם אליהן שווה במיוחד להתייחס.

כרוניקה של שגשוג ידוע מראש

עד שנת 2030 ישראל תגיע ל-30% צריכת חשמל מאנרגיה סולארית, ותחנות אגירת חשמל יוקמו גם הן בארץ ויוסיפו לתוצרת החשמל הירוקה. איך אנחנו יודעים זאת? כי משרד האנרגיה של ישראל (אשר חתום על הסכם פריז העולמי) הצהיר זאת לא פעם. אבל אם כל הכבוד להצהרות של משרד האנרגיה (שלא פעם גם נכשל בלעמוד מאחורי מילותיו) ישנו אספקט שמעניק קצת יותר יציבות להצהרות האלה. והוא הקשר הישראלי-אמריקאי הכל כך הדוק ומתגמל לשני הצדדים.

כן, הקשר הישראלי-אמריקאי יתרום במיוחד לשגשוגה של תעשיית האנרגיה הירוקה בישראל. מיד לאחר שהנשיא היוצא טראמפ נרגע עם ההצהרות על זיוף הבחירות, והעולם הבין שג'ו ביידן בסופו של דבר יכהן כנשיאה ה-46 של ארה"ב, התפנו המשקיעים מסביב לעולם לבחון את אפיקי ההשקעה האטרקטיביים ביותר להם. האמון בהשקעות באנרגיה ירוקה חזר, והפעם הוא חזק מתמיד.

השילוב הזה של השקת החיסונים ברחבי העולם לצד הוודאות שהביאה כניסתו הצפויה של ביידן לבית הלבן, הוביל לעלייה מחודשת של חברות האנרגיה הירוקה ולנהירה מחודשת של משקיעים. נשיאה החדש של ארה"ב ידוע על עמדותיו ה"ירוקות" בכל הנוגע לאנרגיה ואקלים עולמי, ו-Uncle Joe (בניגוד לקודמו בתפקיד) ישחק תפקיד מרכזי במעבר הגלובלי לאנרגיה ירוקה, באופן שישפיע על ישראל בצורה משמעותית ביותר.

ירוק זה השחור החדש

כיום, ניתן לומר בלב שלם שעידן הגמוניית חברות הפחם והנפט המזהמות מגיע לסיומו. הן ירגישו עליות פה ושם, אך התחזית היא שלא רחוק היום שבו הן יכחדו. ישנם לחצים פיננסיים אדירים של ארגונים ירוקים רבים (ביניהם ארגון Fossil Free העולמי) אשר מסיטים את כספי המשקיעים מהתעשייה המזהמת של הנפט והפחם הישר אל תעשיית האנרגיה הירוקה המשגשגת. אפילו גופים ממשלתיים וגופים אקדמאים חותרים להסטת כספי המשקיעים לתחום. כולם רוצים שהתעשייה הזאת תמשיך להתפתח בקצב המדהים ולשם הרוח נושבת.

נסיים עם הנתון הבא: לאורך שנת 2020, כרבע מהנפקות האקוויטי הראשוניות (IPO) בבורסת תל-אביב שייכות לחברות מתחום האנרגיה הירוקה. כולם רוצים כעת להשקיע באנרגיה ירוקה ולא מעט אנליסטים ממליצים על השקעות בתחום הזה. זהו אקלים ההשקעות הלוהט של המאה הנוכחית – וזוהי נקודת הזמן הנכונה ביותר להשקיע באנרגיה ירוקה. 

נשמח לסייע לכם להרוויח הרבה יותר

השאירו פרטים ונציגינו יחזרו בהקדם

אודות המחבר

Picture of עדן מימון

עדן מימון

בעל רישיון פנסיוני ויועץ משכנתאות
מייסד מגזין FinTech.