זמן להתעורר: איתור חשבונות רדומים באתר הר הכסף

כספים אבודים בשווי מיליארדי שקלים יושבים ומחכים לבעלים שלהם בחשבונות לא פעילים - זה הזמן שלכם לגלות אם חלק מהם שייך לכם .
הר הכסף

ארני דייבנפורט, עובד תעופה בן 54 מארה"ב, גילה 21,000 $ שחיכו לו בחשבון רדום בבנק עוד מתחילת שנות ה-90. "הנטייה שלנו היא לא לעקוב אחרי דברים כאלו" הוא סיפר בראיון לתקשורת המקומית, "אנחנו מקבלים מכתבים מגופים מסוימים בשפה לא מובנת עם מספרים ואחוזים לא ברורים ואנו חושבים לעצמנו – 'טוב, אין לי כוח לשבור את הראש עם זה' – או לפחות ככה אני פעלתי".  

בארה"ב, חשבון שלא בוצעה בו פעולה בפרק זמן של 3-5 שנים, מוכרז כ'חשבון רדום'.  בישראל? 12 חודשים ללא פעילות והחשבון שלנו הולך לישון.

אבל כמו שארני לימד אותנו, חשבון רדום הוא לא שלגייה ולא "המדונה הקדושה", הוא לא יכול לישון לנצח. כדי להעיר אותו, עלינו להתעורר בעצמנו ולהבין שכדאי לחפש. בשביל שזה יקרה השיק משרד האוצר את השעון המעורר של החשבונות והאזרחים הרדומים בישראל – אתר הר הכסף.  

אתר הר הכסף של משרד האוצר  

אתר הר הכסף הושק בשנת 2013 על ידי משרד האוצר במטרה לסייע לנו באיתור חשבונות רדומים (חשבון בנק שאינו פעיל) הרשומים על שמנו ובהם קיימים כספים אבודים.

ההליך הוא פשוט: מקלידים את מספר תעודת הזהות, מקלידים את תאריך ההנפקה שלה, מוכיחים שאנחנו לא רובוט באמצעות מבחן זיהוי מציק (בד"כ זה לסמן חלקים של ברז כיבוי בתמונה או לזהות מספרים מעוותים) ואנחנו בפנים – אם יש כספים אבודים שחיכו לנו בחשבונות רדומים אז עכשיו נגלה אותם. לא נגלה כמה הם, לא נגלה למה הם, אבל כן נגלה איפה הם חיכו לנו כל הזמן הזה.  

מנוע החיפוש של הר הכסף מבצע עבורנו איתור חשבונות בנק רדומים במאגרי הנתונים של הבנקים, בתי ההשקעות וחברות הביטוח בישראל. זאת אומרת שהוא מחפש אחר כספים אבודים הרשומים על שמנו בחשבון בנק שאינו פעיל (או פיקדון בנקאי שאינו פעיל), כספים בחיסכון פנסיוני שאינו פעיל, ואפילו פוליסות ביטוח הרשומות על שמנו (לגביי כספים אבודים בפוליסות ביטוח מומלץ לבצע בדיקת תיק ביטוח באתר "הר הביטוח" של משרד האוצר). 

חיפשתם באתר הר הכסף, ולא מצאתם?

אלו מביננו שהתעוררו בזמן וערכו חיפוש באתר הר הכסף של משרד האוצר אבל לא מצאו דבר – תדעו שלא הכול אבוד.  

בבדיקה שערך המפקח על הבנקים התגלה כי החל מחודש יולי 2018 ועד לחודש אוגוסט 2019, התרחשה תקלה באתר הר הכסף בעקבותיה השתבשה פעולת שליפת הנתונים ממאגרי בנק ישראל. בפרק הזמן הזה כ-280 אלף אזרחים ביצעו חיפוש באתר, 17,000 אזרחים מתוכם לא צלחו את החיפוש אחר חשבונות בנק רדומים בשל התקלה.

מטעמי אבטחת מידע ניתן לבצע 10 חיפושים באתר הר הכסף של משרד האוצר. אם ניצלתם את המכסה שלכם בין השנים 2018 לבין 2019, יכול מאוד להיות שאתם משתייכים לאותם 17,000 אזרחים שראויים להזדמנות נוספת עבור איתור חשבונות בנק רדומים. מומלץ לפנות באתר למחלקה המטפלת בנושא כדי לחדש את מכסת החיפושים שלכם.  

איתור חשבונות רדומים: תופעת כספים אבודים בישראל

כדי להמחיש עד כמה מקרים כאלו לא נדירים ועד כמה התופעה הזו נפוצה, הנה נתון שיוכל להרים גבה או שתיים: לפי בדיקה שערך משרד האוצר התגלה כי בישראל יש למעלה מ- 30 מיליארד ש"ח בחשבונות בנק לא פעילים. אלו מתחלקים ל-530 אלף חשבונות בנק רדומים, וכמעט 2 מיליון קופות חיסכון פנסיוני שאינן פעילות ( 40% מכלל חשבונות הפנסיה בישראל).

ישנם לא מעט תרחישים שיכולים להוביל לחשבון רדום. יכול להיות שסבא וסבתא פתחו עבורנו תכנית חיסכון ושכחו לעדכן אותנו לפני שהלכו לעולמם, היו מקרים מעולם. במקרה של חשבונות פנסיה לא פעילים, הם יכולים להיות קרן פנסיה או קופת גמל שהשארנו מאחור בזמן שקפצנו מעבודה אחת לאחרת, אולי מוצר חיסכון פנסיוני שרכשנו ושכחנו. גם כאן, לא חסרות סיבות.

איתור כספים אבודים בחשבונות רדומים – בסיוע סוכן ביטוח

אז כפי שנוכחנו לגלות, כספים רבים מחכים בחשבונות לא פעילים וקיים סיכוי שחלק מהם רשומים על שמכם. הם יכולים לחכות בבנק, בבית השקעות, בחברת ביטוח או בחיסכון פנסיוני. כך או כך, המרחק ביניכם לבין איתור חשבונות רדומים – במידה והם אכן קיימים – מסתכם בלחיצת כפתור קטנה באתר הר הכסף. 

כדי לדעת על היתרונות הצבורים של הכספים האבודים שלכם, לקבל דו"ח מעמיק וקריא באשר למצב החסכונות שלכם, וליהנות מליווי צמוד במבצע לאיתור חשבונות רדומים – מומלץ להיעזר בסוכן בעל רישיון שיטפס עבורכם על הר הכסף וישיב את מה ששלכם. אל תבזבזו זמן, ואל תתנו לכסף שלכם להתבזבז.

נשמח לסייע לכם להרוויח הרבה יותר

השאירו פרטים ונציגינו יחזרו בהקדם

אודות המחבר

Picture of עדן מימון

עדן מימון

בעל רישיון פנסיוני ויועץ משכנתאות
מייסד מגזין FinTech.