דירוג אשראי – מה חושב עליי מאגר נתוני אשראי החדש?

דירוג אשראי – מה חושב עליי מאגר נתוני אשראי החדש?

באפריל 2019 החל לפעול בישראל מאגר נתוני אשראי חדש שהחליף את "חוק שירות נתוני אשראי" משנת 2002. המאגר הזה הוא התוצר הסופי של פרויקט ארוך ומורכב בהובלת בנק ישראל, והוא אמור להגדיל את התחרות בשוק האשראי הצרכני. בדגש על משקי הבית.
דירוג אשראי

בשנת 2019 בנק ישראל נסוג אחורנית ממודל הציון הקודם שהעניק לאשראי שלנו, והביא לקדמת הבמה מודל אותו פיתח במשך שנים – מאגר נתוני אשראי החדש. המאגר הזה מחשב את הנתונים הכלכליים שלנו ויוצר לנו ציון אשראי אישי (Credit Score) אצל הבנקים, דירוג אשראי בהגדרתו הרשמית.

איך מחושב דירוג האשראי שלנו?

ציון האשראי האישי שנקבל ינוע ביחס להתנהלות הכלכלית שלנו בהווה, אך הוא מתחשב במיוחד בהיסטוריית האשראי שלנו. הבנקים וגופי האשראי בוחנים את הציון הזה ולפיו הם מחליטים האם לאפשר לנו אשראי, באיזה גובה ובאיזו ריבית. ככל שהציון טוב יותר, כך תגדל תקרת האשראי שלנו והריבית תהיה נמוכה .

מאגר נתוני אשראי – עקרון השקיפות

העיקרון של המאגר הזה קם ונופל על שקיפות. כל גופי האשראי בישראל מחויבים לדווח לאותו מאגר את כל הנתונים הכלכליים של כל לקוחותיהם. בשנים האחרונות חל זינוק גדול בהלוואות האשראי של משקי הבית בישראל, כעת מאגר נתוני אשראי חדש ופתוח בפני הבנק יסייע לו לעקוב באדיקות אחרי התפתחות בועת אשראי. וזה אומר:

  • פירוט כל חשבונות הבנק של הלקוח
  • גובה ניצול מסגרת אשראי של הלקוח
  • פירוט פיגור בתשלום הלוואה של הלקוח

איך משפיע עלינו דירוג אשראי?

כמו בכל פרויקט, גם למאגר נתוני האשראי של בנק ישראל תמצאו יתרונות וגם חסרונות.

יתרונות:

  1. כלי שמאפשר ללקוח לדעת על מצבו הכלכלי ולקבל תנאים טובים יותר.
  2. "חינוך" האזרחים להתנהלות כלכלית נבונה ונכונה.
  3. בנק ישראל תמיד מקפיד לעקוב אחר בועות אשראי למיניהן.

חסרונות:

  1. לקוחות שיסווגו כ"חלשים" יפגעו בצורה משמעותית ויתקשו לקבל אשראי.
  2. כל חריגה פוגעת בדירוג האשראי מבלי התחשבות.
  3. פגיעה בפרטיות.

תשתדלו לעקוב אחרי דירוג האשראי

לסיכום: חשוב להכיר בקיומו של מאגר נתוני אשראי החדש ולהשתדל לעקוב אחרי דירוג האשראי שלכם (אחת לשנה ניתן להוציא דירוג אשראי אישי מלא). במידה וגילתם שאתם לקוחות "בעיתיים", נמליץ לכם מכאן להתחיל ולשנות הרגלים ישנים. במידה וגיליתם שאתם לקוחות טובים בעיני הבנקים וגופי האשראי, עם ציון אשראי אישי טוב, אך יוצא ואיכשהו אתם עדיין משלמים ריביות גבוהות? דעו שיש לכם אפשרות לשנות גם את זה. אתם מוזמנים להתקשר אלינו ולקבל את כל המידע הנחוץ לכם.

נשמח לסייע לכם להרוויח הרבה יותר

השאירו פרטים ונציגינו יחזרו בהקדם

אודות המחבר

Picture of עדן מימון

עדן מימון

בעל רישיון פנסיוני ויועץ משכנתאות
מייסד מגזין FinTech.