מדד המחירים לצרכן 2021 – על המדד וההקשר המשכנתאי

מדד המחירים לצרכן 2021 – על המדד וההקשר המשכנתאי

הוא מתייחס אל כולנו, הוא מושפע ממצבים מדיניים בדיוק כמונו, והוא נחשב דווקא לאחד יציב. אתם הולכים להילחם במשכנתא שלכם באמצעות מסלול צמוד מדד? "דע את האויב", זה קודם כל. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על מדד המחירים לצרכן
מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן הוא אינדיקציה למגמת המחירים במשק. המדד בודק את השינוי שחל במחירי סל המוצרים והשירותים אותו צורכת משפחה ישראלית ממוצעת: מזון, דיור ואחזקת דירה, ציוד לבית, ביגוד, טכנולוגיה, בריאות ועוד.

לכל אחת מהקטגוריות יש משקל שונה במדד, בהתאמה להרגלי הצריכה של משפחה ישראלית ממוצעת.

את המדידה מבצעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שמפרסמת אותם ב-15 לכל חודש, בהתאם לדפוסי הקניות וההוצאות של משקי הבית בישראל. סל המוצרים והשירותים מתעדכן אחת לשנתיים.

אינפלציה ודיפלציה במדד המחירים לצרכן

כולנו כבר יודעים זאת, אבל רק לצורך הרענון: אינפלציה – עליית מחירים. דיפלציה – ירידת מחירים. כולנו גם יודעים שכאשר האינפלציה חזקה וניכרת עליית מחירים מערכתית, כוח הקניה של הציבור נשחק. נכון להיום, יעד האינפלציה השנתי של בנק ישראל עומד על 1% ועד 3% בשנה, מקום נינוח שמוגדר כיציבות מחירים.

בשנים האחרונות, השינויים במדד – גם החודשי וגם השנתי – נעים באזור ה-0%. כלומר, פחות או יותר ללא שינוי.

על מדד מחירי הדירות ומדד הדיור

"השינויים במדד המחירים לצרכן נעים באזור ה-0%? לא יכול להיות… הרי מחירי הדירות עלו בעשרות אחוזים בעשורים האחרונים! איך זה לא השפיע?" –  בין אם חשבתם בכיוון הזה ובין אם סתם ניהלתי דיאלוג מיותר עם עצמי – מה שחשוב לדעת זה שהמדד הזה אינו מוצמד למחירי הדירות ואינו משקלל אותם בחישוב שלו.

מחירי הדירות נמצאים במדד נפרד ושמו אינו משתמע לשתי פנים : "מדד מחירי הדירות".

מנגד, הוצאות הדיור שלנו משתחלות אל מדד המחירים לצרכן תחת השם "מדד הדיור". המדד הזה מודד את הוצאות אחזקת דירה, שכר דירה וכל מה שמתקשר לכך.

מדד מחירים לצרכן –  חשוף להשפעות פתאומיות

כאשר אנחנו משלבים בתמהיל המשכנתא שלנו מסלול שהוא צמוד מדד, אנחנו בעצם מצמידים את קרן ההלוואה למדד כך שהחזר המשכנתא הכולל (והחודשי) ישתנה בהתאם אליו. והוא יכול להשתנות בחדות ובפתאומיות. הכול מתחיל ונגמר בהיצע וביקוש.

יכול להיות מצב שבו יהיה גידול פתאומי בביקוש ובמקביל לכך ירידה חדה בהיצע. בצד אחד של השולחן – מונח הכסף הרב שהדפיס הבנק, אבל בצדו השני של השולחן  – סחורה בכמות מועטה מדי. שילוב שכזה יוצר עלייה במחירי המוצרים והשירותים.

נכון לעכשיו מדד מחירים לצרכן זוכה למוניטין של מדד "יציב", ניתן לומר כי הוא שרוי במן לימבו שכזה בין אינפלציה לדיפלציה, סטטוס קוו שברירי שנחשב לנוח ביותר עבור מסלולי המשכנתאות. יחד עם זאת, חשוב לזכור, יכולים להיות מקרים בלתי צפויים – מלחמות ומבצעים, הסגרים ומחלות, בחירות ופירוקי ממשלות – מקרים  שיכולים להוביל לעלייה חדה במדד המחירים לצרכן. לכן, קחו גם את זה בחשבון כשאתם ניגשים לבניית תמהיל המשכנתא.

נשמח לסייע לכם להרוויח הרבה יותר

השאירו פרטים ונציגינו יחזרו בהקדם

אודות המחבר

Picture of עדן מימון

עדן מימון

בעל רישיון פנסיוני ויועץ משכנתאות
מייסד מגזין FinTech.