איך להשקיע בשוק ההון? מדריך מהיר למשקיעים מתחילים

איך להשקיע בשוק ההון? מדריך מהיר למשקיעים מתחילים

"פיננסים", מילה קטנה שמאחוריה עומד עולם שלם. העולם הזה יכול להיות מפחיד מעט לחלקנו, לכן במאמר הזה ננסה לבטל את אלמנט הפחד, לפרש מונחים בסיסיים ומבלבלים ולהקל על הכניסה שלכם לשוק ההון. משקיעים ומשקיעות, ברוכים הבאים לעולם כלכלי מופשט יותר.
פיננסים למתחילים

שוק ההון בעלייה! שוק ההון בירידה! מה זה שוק ההון בכלל? איך להשקיע בשוק ההון? על פי רוב המומחים התשובה לכך היא – תמיד. כן, תמיד כדאי לנו להשקיע את הכסף שלנו. גם בזמן משבר הקורונה, גם בזמן משבר האשראי העולמי, בזמן משבר בזוגיות או משבר גיל ה-40.

לרוב אנחנו מדברים פה על ביטוחים, משכנתאות, פנסיה, הרפורמה בביטוחי החיים, רפורמת ביטוחי הבריאות ומה לא. הפעם אנחנו נחרוג ממנהגינו, ונפנה אל המשקיעים והמשקיעות המתחילים והמתחילות בשוק ההון שרוצים לעשות רווח גדול. בתוך כל אחד ואחת מאיתנו קיים משקיע קטן, מפחד לצאת אל הלא מוכר. אל הלא ידוע.

אז לא עוד.

הגיע הזמן להסיר מהמשקיע שבתוכנו את שלשלאות הפחד ולהוביל אותו במסדרונות השווקים הפיננסים הקיימים בישראל. הגעתם אל מדריך מהיר למשקיעים מתחילים.       

איך להשקיע בשוק ההון?

FIRST THINGS FIRST, כשפולטים את המילה 'פיננסים' לאוויר העולם מתייחסים לפעולות הקשורות בכספים: השקעות, הלוואות, הקצאת תקציבים, חסכונות ותחזיות פיננסיות. מי מבצע את הפעולות עם הכספים? 3 שחקנים שונים – אדם פרטי, גוף תאגידי וגוף ממשלתי.

כדי שתעשו את הצעדים הראשונים שלכם בשוק ההון, עליכם לדעת כי 3 השחקנים הללו פועלים ב-2 שווקים פיננסים שונים – שוק ראשוני ושוק משני.

השוק הראשוני זהו שוק ההנפקות החדשות. השוק הזה פועל מחוץ לבורסה ומאפשר לחברות בישראל להנפיק לראשונה את ניירות הערך שלהן במטרה לגייס כספים. הן יכולות לעשות זאת במתכונת של הנפקה ציבורית ולפנות לקהל יעד של מעל 35 משקיעים, או בהנפקה פרטית לקהל יעד של עד 35 משקיעים. מי הם המשתתפים בשוק הראשוני? החברה המנפיקה, משקיעים מוסדיים ומשקיעים כשירים (או "מתוחכמים" בשמם השני והמחמיא יותר).

השוק המשני זהו המנוף לשוק ההנפקות החדשות, השוק שבו ניירות ערך המונפקים עושים את דרכם אל כותלי הבורסה שם הם נסחרים על ידי כלל ציבור המשקיעים. בשוק הזה החברה המנפיקה לא לוקחת חלק, מי שכן לוקח חלק בשוק המשני הוא ציבור המשקיעים שקונה או מוכר ניירות ערך – פונקציה שהופכת את ניירות הערך לנזילים וסחירים. מה שמביא אותנו להפשטת המונח הבא  – ניירות ערך.

איך לסחור בניירות ערך?

הבית החם של ניירות הערך זהו שוק ההון, וגם השוק הזה מתחלק ל- 2 : שוק מניות ושוק אג"ח

מניות הן ניירות ערך המייצגים חלק מבעלות בחברה אשר הנפיקה אותם. כשאנחנו משקיעים במניה אנו יוצאים מנקודת הנחה שערכה צפוי לעלות בהמשך, בין אם על פי התחזיות הפיננסיות ובין אם על פי תחושה פנימית. כאשר ערכה של המניה עולה, נוכל למכור אותה עבור רווח כספי. 

אג"ח, ראשי התיבות של אגרת חוב. זהו למעשה נייר ערך סחיר של חברה אשר מהווה התחייבות לתשלום חוב. נניח ורכשנו אג"ח בסכום מסוים, החברה שהנפיקה את אותו אג"ח מתחייבת להחזיר לנו את הסכום הזה, בתוספת ריבית, בתום התקופה המצוינת במסמך. שני סוגים בולטים של אג"ח הם אגרת חוב קונצרנית המונפקת על ידי תאגידים, ואגרת חוב ממשלתית המונפקת על ידי גורמים ממשלתיים במטרה לגייס הון עבור ניהול מוניטרי של המדינה.

אופציה היא גם צורת השקעה בשוק ההון, אם כי היא פחות פופולרית וקצת יותר מסוכנת, אך עדיין נחשבת כאופציה טובה להשקעה (וסליחה על משחק המילים המטופש). האופציה היא בעצם מכשיר פיננסי שערכו נגזר מנכס הבסיס אליו נצמד. במילים אחרות, זהו חוזה הנחתם בין המשקיע לבעל נכס הבסיס, כאשר המשקיע מקבל את הזכות לקנות את הנכס לפי השער ולפי התאריך הנקובים בחוזה. 

האופציה אותה אנו רוכשים יכולה להיות של מניות, ומנגד, היא יכולה להיות גם של מדדים. אמרנו מדדים – עברנו לנושא הבא שלנו.  

מדדי ניירות ערך בישראל ובחו"ל

ציבור המשקיעים מחפש איזשהו מצפן שיכוון אותו בים הסוער של הבורסה, המצפן הזה מתגלה בדמותו של מדד. מדדי ניירות הערך משקפים את רמת המחירים הממוצעת של ניירות ערך סחירים. זוהי השיטה שבה משתמשים כדי לחשב עליות וירידות בשווי ניירות הערך.

בישראל, מדד המניות הבולט ביותר הוא 'מדד תל אביב 25' – המסמל את 25 החברות בעלות שווי המניות הגבוה ביותר בבורסה הישראלית. בארה"ב, נמצא את 'מדד דאו-ג'ונס' המסמל את המניות של 30 החברות הגדולות של בורסת וול סטריט בניו יורק.

איך מתחילים להשקיע בשוק ההון? בסבלנות

מדריך מהיר למשקיעים מתחילים הוא כמובן לא הדבר היחיד שאיתו אנחנו הולכים להשקיע בשוק ההון. כדי שבאמת נבין איך להשקיע בשוק ההון, חשוב שנזכור כמה דברים לפני שנכריז על עצמנו כמשקיעים.

ראשית, "Get Rich Quick" זה אחלה ביטוי והוא מפתה מאוד. כולנו רוצים למצוא דרך מהירה לעשות כסף. כולנו גם רוצים למצוא דרך מהירה להוריד במשקל, דרך מהירה למצוא אהבה, דרך מהירה להגיע לתפקיד ניהולי או דרך מהירה לעקוף את צוואר הבקוק של כביש 44. האובססיה שלנו לדרכים המהירות הללו היא בעייתית משהו, במיוחד בשוק ההון.

לכן, חשוב שנזכור: כשמדובר בהשקעות מילת המפתח היא ס-ב-ל-נ-ו-ת.

יש דברים שלוקחים זמן. "אי אפשר בחודש אחד להביא תינוק לעולם על ידי כך שנכניס 9 נשים שונות להריון" אמר וורן באפט איל ההון האמריקאי. אמר וצדק מר באפט. אם אנחנו נכנסים למשחק של שוק ההון, עלינו לגלות סבלנות אחרת נראה את ההשקעה שלנו יורדת לטמיון. ועל כך הוסיף מר באפט שלנו: "שוק ההון זהו המקום שהופך את כספם של חסרי הסבלנות, לרווח של הסבלנים יותר". 

ואם זה לא משפט לחתום איתו מדריך מהיר למשקיעים מתחילים, אז אתם מוזמנים לכתוב לנו בתגובות את המשפט פתיחה שלכם בשוק ההון. בסבלנות כמובן.

לפני שנסיים, נזכיר לכם שגם ענף הנדל"ן ידוע בתשואות גבוהות על השקעות. את המידע על כך תוכלו למצוא בכתובת הזו. ועכשיו, כל שנותר הוא להוציא את המשקיע שבכם אל העולם הגדול והרווחי שבחוץ.

נשמח לסייע לכם להרוויח הרבה יותר

השאירו פרטים ונציגינו יחזרו בהקדם

אודות המחבר

Picture of עדן מימון

עדן מימון

בעל רישיון פנסיוני ויועץ משכנתאות
מייסד מגזין FinTech.