פחות מיסים, יותר מעשים: קופת גמל תיקון 190

גיל הפרישה נמצא ממש מעבר לפינה? 2 דברים יש לנו לומר לכם על זה : ראשית, תישארו צעירים בלבכם ותגלו שהפנסיה היא לא פחות מהרפתקה חדשה שעומדת בפתח. שנית, גם הרפתקאות צריך לדעת לתכנן נכון, ובשביל זה כדאי שתכירו את תיקון 190
קופת גמל לפי תיקון 190

לפני שבכלל נתחיל לדבר על קופת גמל תיקון 190, בואו נדבר לרגע על חיי הפרישה ונדמיין כיצד צריכה להיראות הפנסיה שלנו. תקופת הפנסיה היא מיוחדת בכל כך הרבה מובנים ; נגמר לו מרוץ העכברים שנמשך כ-50 שנות עבודה סיזיפיות. זה הזמן לזרוק את השעון המעורר, לנער מעליכם את הלחץ היומיומי, ולגשת אל חיי פנסיה מהנים עם המשפחה והחברים. אחרי הכול, חיי פנסיה מודרניים אלו חיים שיכולים (וצריכים) להיות מלאים בפעילויות, בהרחבת אופקים וגילוי עצמי, בהנאות החיים הגדולות והקטנות כאחד.

צמד המילים 'לייף סטייל' הוא נכון וראוי גם עבור בני הגיל השלישי. גם אתם, גם בני משפחתכם, וגם אנחנו רוצים שבפנסיה שלכם אתם תוכלו להגשים את עצמכם. כדי שתוכלו לעשות זאת בצורה נכונה, עליכם להכין את הקרקע לנחיתה רכה של כספי הפנסיה שלכם. אז הנה החדשות שלנו בשבילכם: הקרקע הזאת כבר מוכנה עבורכם. ותוכלו למצוא אותה אצל קופת גמל לפי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה.

קופת גמל תיקון 190

במאי 2012 נכנס לתוקף תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, 4 שנים לאחר שנקבע כי קופות הגמל יהפכו למוצר חיסכון פנסיוני על בסיס קצבה בלבד. הרציונל מאחורי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה הוא לשחרר את קופות הגמל, למנף את כוחן, ולהוביל גמלאים אל עבר חיסכון פנסיוני חכם. והתוצאות בשטח? מאז הוצגו קופות גמל לפי תיקון 190 בישראל, הגמלאים רצו אליהן כאילו היו אוסיין בולט באולימפיאדת בייג'ין. קופות הגמל חזרו לקדמת הבמה, גיוס הכספים של קופות הגמל זינק במיליארדי שקלים, ולראשונה מזה למעלה מעשור: שוק הגמל נהנה מצבירה נטו חיובית.

תיקון 190 – הטבות מס לגיל השלישי

בהפקדה לקופת גמל תיקון 190 החוסכים נהנים מהטבות מס לגיל השלישי. תיקון 190 לפקודת מס הכנסה הוא לא עוד חזיון תעתועים בשירות מס הכנסה, אלא כלי חיוני המכיל בתוכו יתרונות שמאוד ישתלם לכם להכיר. הטבות המס לגיל השלישי בקופת גמל לפי תיקון 190 הן רבות וטובות, והנה הבולטות שבהן:   

  • קצבה מוכרת – אם בעבר ההשקעה שלכם בקופת גמל תורגמה לקצבה פנסיונית מחויבת במס, בהפקדה לקופת גמל תיקון 190 תוכלו ליהנות מקצבה פטורה ממס (קצבה מוכרת).
  • חיסכון בדמי ניהול – שלא כמו מנהלי השקעות אחרים הדורשים לעצמם סכומים מופרזים בעבור ניהול הכספים שלכם, דמי ניהול בקופת גמל 190 נעים בין סכום 'הוגן' לבין 'מופחת'.  
  • נזילות כספים – אם תרצו למשוך את כל כספי הפנסיה שלכם מקופת הגמל (הִיוּוּן כספים), הכסף שלכם ייהנה ממס מופחת בגובה של 15% בלבד מהרווח הנומינאלי  של הקופה, לעומת 25% מס מהרווח הריאלי במוצרי חיסכון פנסיוני אחרים. נציין שהטבת המס הזו תקפה רק עבור גילאי 60 ומעלה, המקבלים קצבה חודשית בגובה 4,500 לפחות מהסדר פנסיוני אחר (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וכדומה).
  • פטור רווח הון – הכספים אותם תפקידו לקופות הגמל יוזרמו לאפיקי השקעה שונים. בהנחה והכסף שלכם "יעבוד" בצורה נכונה, אתם תהיו זכאים לגזור איזשהו קופון נאה. תיקון 190 למס הכנסה פוטר אתכם מתשלום מס רווח הון על התשואה שתקבלו. 
  • תקרת הפקדה – כמו בכל מותר חיסכון פנסיוני גם הפקדה לקופת גמל תיקון 190 מותנית בתקרת הפקדה, למעט קופות גמל בניהול אישי, שם התקרה היא בגובה של 5.2 מיליון שקל.
  • העברה בין דורית – בקופת גמל תיקון 190 לפקודת מס הכנסה ניתנת לכם האפשרות לבחור את מי יירש את כספכם – בת הזוג, הילדים או אם יצר הסבאות בוער בכם אז הנכדים יוכלו לקבל את הכסף. אתם רשאים לבחור את המוטבים. אם חלילה הלכתם מן העולם לפני גיל 75, הנכדים יירשו את כספי החיסכון שלכם עם פטור מלא ממס. אם עברתם את גיל 75 הנכדים יקבלו את הכסף בניכוי 15% מס על הרווח הנומינלי. אפשרות נוספת עבור הנכדים, היא לבחור לקבל את הירושה כקצבה חודשית פטורה ממס.

הפקדה לקופת גמל תיקון 190 – החיסכון של כולם

בסביבת אינפלציה נמוכה כמו זו השוררת במדינתנו, קופת גמל לפי תיקון 190 הובילה לעדנה מחודשת של שוק הגמל והביאה עמה בשורה חדשה ומשמחת לכל הגמלאים. אך יותר מזה, תופתעו לגלות שגם הצעירים לא התעלמו מכל המתרחש במוצרי החיסכון הפנסיוני, ורבים מהם מוצאים לעצמם מקלט מס אצל קופות הגמל. אם לא די בכך, אפילו משקיעים מתוחכמים זורקים מבט לכיוון קופות הגמל החדשות, בעיקר לכיוון התשואות הפוטנציאליות שהן מציעות.

הפקדה לקופת גמל תיקון 190 משמעה חיסכון חכם. מדובר בקופת גמל שהובילה למהפכה של ממש במוצרי החיסכון הפנסיוני וחלק גדול מאוד מהציבור בוחר לנצל זאת. יחד עם זאת, בואו לא נשכח שמה שמתאים לאחד, לא בהכרח יתאים לאחר. ישנם אנשים שבוחרים דווקא להפקיד את כספם בפיקדון בנקאי, יש שמשקיעים את כספם בקרנות גידור או קרנות נאמנות, ויש אנשים המעדיפים שהכסף יהיה קרוב אליהם ומוחשי יותר, אולי במעמקי הבוידעם או מתחת למזרן.

אך לא משנה לאיזו קטגוריית חוסכים אתם משתייכים, או לאיזו קבוצת גיל אתם משתייכים. אם אתם רוצים שהכסף שלכם ישרת אתכם בצורה הכי טובה בתקופת הפנסיה, שימו לכם בראש את המילים קופת גמל לפי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה – מדובר במוצר חיסכון פנסיוני שיכול להטיב אתכם בדרכים רבות. רבות יותר משנדמה לכם.

ולסיום, אל תשכחו שלרשותכם עומד מומחה בעל רישיון ייעוץ פנסיוני שמסוגל להוביל אתכם אל הבחירות הנכונות ביותר עבור הפנסיה שלכם. ורק שתיהנו מחיי פנסיה מהנים וארוכים. עד 190.

נשמח לסייע לכם להרוויח הרבה יותר

השאירו פרטים ונציגינו יחזרו בהקדם

אודות המחבר

Picture of עדן מימון

עדן מימון

בעל רישיון פנסיוני ויועץ משכנתאות
מייסד מגזין FinTech.