לא יציבה אך מפתה: ריבית משתנה צמודה למדד

לא יציבה אך מפתה: ריבית משתנה צמודה למדד

כשמדובר בתמהיל משכנתא, ברוב המקרים הוא יהיה במסלול החזר של ריבית משתנה. ברוב המקרים של רוב המקרים, הוא יהיה בריבית משתנה צמודת מדד
ריבית משתנה צמודת מדד

כולנו יודעים שקיימים לא מעט מסלולי משכנתא שם בחוץ. כולנו גם מודעים לכך שעלינו להתחשב בכולם בבואנו לבנות תמהיל משכנתא משתלם וחכם. אחד הפרמטרים החשובים ביותר שעלינו לקחת בחשבון בבואנו לקחת מסלול משכנתא, הוא סוג הריבית. מבין מסלולי המשכנתא הפופולריים ביותר בשוק המשכנתאות, מסלול משכנתא בריבית משתנה צמודה למדד בולטת במיוחד.

עם זאת, חשוב שנאמר לכם שבעיני רבים, משכנתא בריבית משתנה צמודת מדד נתפשת כפחות יציבה ביחס לחברותיה. אמרנו 'פחות יציבה', אך לא אמרנו פחות משתלמת.

ריבית משתנה צמודה למדד המחירים לצרכן

נקפוץ ישר אל העיקר: במסלול המשכנתא בריבית משתנה צמודה למדד יתרת קרן ההלוואה נצמדת למדד המחירים לצרכן, מדד שידוע לשמצה כאחד הנמצא במגמת עלייה מתמדת (להוציא חודשים בודדים בהם רשם ירידה מינורית). כשהמדד עולה, יתרת קרן ההלוואה עולה וכך גם גובה ההחזר החודשי על משכנתא בריבית משתנה צמודה.

כמו כן, מסלול משכנתא בריבית משתנה צמודת מדד יכול להוות עד כשליש מהיקף סכום המשכנתא. כך נקבע לפי מגבלות המפקח על הבנק, וזאת במטרה שתמהיל המשכנתא שלנו יהיה מגוון. רגולציה בחזקת "לא לשים את כל הביצים בסל אחד". אחרי הכול, גיוון במסלולים הוא כלל אצבע לחיסכון במשכנתא.

משכנתא עם ריבית משתנה כל 5 שנים

אחד הגורמים האטרקטיביים של מסלול המשכנתא הזה הוא שיעור הריביות. ריבית העוגן היא נמוכה יחסית ופחות מסוכנת לנו בשנים הראשונות למסלול. אך הריבית הזו משתנה בכל 5 שנים. מה יהיה שיעור הריביות בישראל עד אז? הרבה מדברים על עליה בריביות במשק אך הדיבורים האלה נשארים באוויר כבר כמה שנים טובות.

מנגד, בואו לא נשכח שאין תאריך ידוע ליציאתה של כלכלת ישראל מהמשבר הנוכחי. ההחלטות שעומדות בפתח רחוקות מלהיות צפויות. כבר עם תחילת משבר הקורונה החליטו הבנקים בישראל להעלות ב-1% את הריבית על המשכנתאות. עליה גם בריבית המשתנה וגם בריבית הקבועה. לכן, קשה לנסות ולחזות את התנהגות הריביות ואת הסיכון שעומד בפני המשכנתא.

מעבר מסלול ללא עמלת פירעון מוקדם

אז אחרי שחשפנו את הסיכונים הפזורים לאורך מסלול המשכנתא הנוכחי ומערערים את יציבותו, הגיע הזמן לחשוף את אחד ההיבטים המפתים ביותר במסלול הזה: אחת ל-5 שנים כאשר שיעור הריבית במסלול משתנה, נפתחת עבורנו דלת יציאה ממסלול המשכנתא. כאן ניתנת לנו האפשרות לבצע מעבר למסלול משכנתא אחר ללא עמלת פירעון מוקדם ('קנס משכנתא' בשמה השני).

משכנתא בריבית משתנה צמודה למדד – משתלם לנו ?

מצד אחד, יש לנו ריבית עוגן התחלתית בשיעור נמוך ואפשרות למעבר מסלולים (ללא קנס) אחת ל-5 שנים. מצד שני, יש לנו הצמדה למדד שנוטה לעלות ולריבית שעתידה להשתנות. משמע הדבר הוא שרמת הוודאות שלנו ביחס למסלול פחותה לעומת מסלולים אחרים.

מדד המחירים לצרכן עלול להקפיץ את הסכום שאנחנו חייבים לבנק על קרן ההלוואה. אך קשה להתעלם מהפיתוי של שיעור הריבית הנמוך (שוב, יחסית) לאורך תקופת ההחזר הראשונה. עדיין מתלבטים? אתם יותר ממוזמנים ליצור עמנו קשר ואנחנו נענה לכם על כל שאלה.

נשמח לסייע לכם להרוויח הרבה יותר

השאירו פרטים ונציגינו יחזרו בהקדם

אודות המחבר

Picture of עדן מימון

עדן מימון

בעל רישיון פנסיוני ויועץ משכנתאות
מייסד מגזין FinTech.